جزوات کارشناسی ارشد و دکتری

جزوات کارشناسی ارشد و دکتری

جزوات کارشناسی ارشد و دکتری

جزوات کارشناسی ارشد و دکتری

۱ مطلب در خرداد ۱۴۰۲ ثبت شده است

مزایای کارآموزی

سه شنبه, ۲ خرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۰۳ ب.ظ

 همانطور که از نام کارآموزی پیداست، کارآموزی به همان اندازه که کار است، یک تجربه یادگیری هم هست. در حالت ایده‌آل، کارآموزها وقتشان را به کار روی پروژه‌های مرتبط، یادگیری در مورد یک رشته مشخص، ایجاد ارتباطات صنعتی و توسعه مهارت‌های سخت و نرم اختصاص می‌دهند. دوره‌های کارآموزی گاهی حتی به پیشنهادهای شغلی تمام وقت منجر می‌شوند.

به طور کلی، دوره‌های کارآموزی تابستانی معمولاً ۴۰ ساعت هستند و ۱۰ تا ۱۲ هفته طول می‌کشند. کارآموزی در پاییز و بهار که زمان فعالیت دانشگاه‌هاست شرایط مختلفی دارد، اما تقریباً همیشه پاره‌وقت است. بعضی از فرصت‌های کارآموزی همراه با حقوق هستند، اما اغلب کارآموزها هیچ دریافتی مالی ندارند. نکته جالب توجه این است که کارآموزی نه تنها برای کارآموزها، که برای کارفرماها هم مفید است؛ چرا که به آن‌ها فرصت می‌دهد تا ایده‌ها و نیروهای جدید را به محیط کار بیاورند، افراد مستعد را شناسایی کنند و نیروهای کاری تمام‌وقت آینده‌شان را تربیت کنند.

مزایای کارآموزی

بعضی‌ها فکر می‌کنند در دوره کارآموزی فقط کارهای پیش پا افتاده به کارآموزها سپرده می‌شود یا کارآموزی تجربه‌ای نیست که بتوان آن را در رزومه کاری گنجاند، اما نه تنها این موارد از اشتباهات رایج درباره کارآموزی است، بلکه این کار مزایای قابل اتکایی هم دارد. در ادامه به چند مورد از مزایای تجربه دوره کارآموزی اشاره می‌کنیم:

تجربه

اکثر فارغ التحصیلان دانشگاه برای کسب تجربه در فضاهای کاری با چالش‌های عدیده‌ای مواجه می‌شوند؛ تجربه‌هایی که قابل دستیابی در فضای دانشگاهی و آکادمیک هم نیستند. بنابراین کارآموزی، می‌تواند تجربه دست اول، فرصت‌های حرفه‌ای و رشد شخصی را برای کارآموزها به همراه داشته باشد.

همچنین زمانی که فرد برای بار اول اقدام به کاریابی می‌کند، تجربه‌ای که کسب کرده، مزیت رقابتی به حساب می‌آید و می‌تواند رزومه پربارتری داشته باشد. چرا که بعد از یک دوره کارآموزی موفق، دریافت توصیه‌نامه یا یک پیشنهاد شغلی بالقوه، معمول است.

شبکه‌سازی کاری

کارآموزی دایره افراد حرفه‌ای را گسترش می‌دهد. کارآموزها اغلب به هم‌تیمی‌های سطح متوسط تا ارشد گزارش می‌دهند. این همی‌تیمی‌ها می‌توانند به فرد تازه‌کار کمک کنند و راهنمایی‌های مفیدی برای مسیر شغلی‌شان ارائه دهند. به علاوه، کارآموزها با افراد دیگری در شرکت ملاقات می‌کنند که دارای تجربه کاری متنوع و ارتباطات حرفه‌ای هستند.

کاربردها در دنیای واقعی

کارآموزی، نه تنها این فرصت را می‌دهد که دانش و تئوری‌ها از بحث‌های کلاس درس در محل کار اعمال شوند، بلکه مهارت‌های عملی و حرفه‌ای دیگری را هم به همراه دارد. دانشجوها، اغلب برای ورود به دوره کارآموزی باید درخواست دهند و مصاحبه کنند؛ در نتیجه یاد می‌گیرند که چطور حرفه‌ای، مسئولیت‌پذیر و دارای ابتکار عمل باشند.

کشف مسیر شغلی

تجربه واقعی در زمینه کاری مورد علاقه‌تان، یک راه عالی برای کشف مسیر شغلی شماست. بسیاری از کارفرماها از کارآموزها به عنوان متخصصان عمومی برای کمک به انجام وظایف مختلف استفاده می‌کنند و به آن‌‌ها اجازه می‌دهند تا تجربیات جدیدی در بخش‌های مختلف شرکت یا مدل کسب و کار به دست آورند. همچنین ممکن است فرصت خوبی برای کشف این نکته باشد که آیا این حرفه برای مجموعه مهارت‌ها و علایق شما مناسب است یا خیر.

کارآموزی آزمایشی کوتاه در مورد حرفه انتخابی شماست و هیچ تعهدی برای تعهد ندارید. به عنوان مثال شما با قصد ورود به دنیای بازاریابی وارد یک شرکت شدید، اما دوره کارآموزی، مسئولیت‌های حسابداری داشت که بیشتر از آن لذت بردید. شما اصلا نمی‌دانید که بعد از این تجربه، در مورد خودتان چه چیزهایی یاد خواهید گرفت.

در زمان انتخاب شرکت کارآموزی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

هنگام انتخاب یک شرکت برای کارآموزی، مهم است که چند فاکتور را در نظر بگیرید. اول از همه، شرکت‌های فعال در حوزه نظرتان را بشناسید و در موردشان خوب تحقیق کنید تا بهترین گزینه را پیدا کنید.

  •     اطمینان حاصل کنید که دوره کارآموزی، تجربه و مهارت‌هایی را که برای موفقیت در حرفه‌تان نیاز دارید، به شما می‌دهد.
  •     فراموش نکنید به دنبال دوره‌های کارآموزی باشید که تجربه عملی، برنامه‌های توسعه حرفه‌ای، مربیگری و تمرکز بر کار واقعی را ارائه می‌دهند.
  •     همچنین مهم است که فرهنگ و ارزش‌های شرکت، فرصت شبکه‌سازی و ملاقات با متخصصان حرفه‌ای صنعت را در نظر بگیرید.
  •     علاوه بر این، عواملی مانند میزان پرداختی، موقعیت مکانی و فرصت تبدیل شدن به یک نیروی تمام‌وقت در شرکت را در نظر بگیرید.

در نهایت، بهترین شرکت‌ها برای کارآموزی، آن‌هایی هستند که روی برنامه‌های کارآموزی خود حساب کرده و فرصت‌هایی را برای پیشرفت و رشد حرفه‌ای فراهم می‌کنند.

کارآموزی در ایران

در ایران هم مثل بقیه جاهای دنیا، شرکت‌های زیادی هستند که دوره کارآموزی برگزار می‌کنند. با این حال تعداد شرکت‌هایی که برنامه اصولی و درست دارند، فرصت واقعی تجربه کردن را در اختیار کارآموزها می گذارند و حقوق مشخصی برای کارآموزها در نظر می‌گیرند شاید به سختی به تعداد انگشتان دست برسد.

 خبر خوب اینکه در این مقاله قصد داریم یکی از شرکت‌هایی که تجربه چندین دوره کارآموزی موفق را پشت سر گذاشته‌اند را معرفی کنیم. این شرکت، ویستا سامانه آسا است.

معرفی کلی شرکت ویستا سامانه آسا

اگر بخواهیم یک معرفی کلی از این شرکت داشته باشیم، باید بگوییم که آسا، شرکت آی‌تی کارگزاری آگاه است که مسئولیت توسعه محصولات مرتبط با بازار سرمایه را به عهده دارد. آساتریدر، آوای آگاه، محصول بانکی هارمونی و بیش از ۲۰ محصول فین‌تکی دیگر، از نرم‌افزارهایی هستند که ویستا سامانه آسا توسعه داده است.

در حال حاضر این شرکت بیش از ۴۰۰ نفر پرسنل دارد که در تیم‌های مختلفی از جمله هوش تجاری، دواپس، مدیریت پروژه، پایگاه داده، عملیات، توسعه نرم‌افزار و منابع انسانی مشغول به کار هستند. یکی از مزایای مهم ویستا سامانه آسا که کارآموزها هم می‌توانند از آن بهره‌مند شوند، روانشناس سازمانی آن است. تیم روانشناس سازمانی آسا، در کنار آموزش‌های مهارت‌های نرمی که ارائه می‌دهد، امکان مشاوره‌ حرفه‌ای را هم برای پرسنل فراهم می‌کند. شما می‌توانید سایر مزایای کار در ویستا سامانه آسا را در صفحه «همکاری با آسا» در وبسایت رسمی این شرکت مشاهده کنید. در ادامه در مورد شرایط کارآموزی در شرکت ویستا سامانه آسا صحبت خواهیم کرد.

کارآموزی در شرکت ویستا سامانه آسا

تا کنون ۳ دوره کارآموزی در شرکت ویستا سامانه آسا برگزار شده شده است که دو دوره از آن برای برنامه‌نویسی و یک دوره هم برای تحلیل نرم‌افزار بوده است. به گفته مسئولان این شرکت:

    «هدف از برگزاری دوره‌های کارآموزی تربیت و جذب افراد با استعدادی است که معتقدند به راحتی به دست نمی‌آیند».

بنابراین کارآموزهای آسا می‌توانند مطمئن باشند که اگر بتوانند باانگیزه باشند و توانایی‌هایشان را ثابت کنند، می‌توانند اولین تجربه کاری‌شان را در یک شرکت فناوری مالی بزرگ شروع کنند. در واقع ویستا سامانه آسا برای جذب کارآموز ابتدا بوت‌کمپ‌هایی برگزار می‌کند و به صورت کاملا رایگان آموزش‌هایی را در اختیار افراد تازه‌کار یا بی‌تجربه قرار می‌دهد. پس از این آموزش‌ها که هم مهارت‌های نرم و هم مهارت‌های فنی را شامل می‌شود، افراد می‌توانند وارد کارآموزی با حقوق در ویستا سامانه آسا شوند. بعد از دوره کارآموزی هم، افراد توانا و مستعد به صورت تمام‌وقت می‌توانند کار خود را در آسا شروع کنند.

دوره‌‌های کارآموزی‌ای که تاکنون در ویستا سامانه آسا برگزار شده است، دوره‌های موفقی بوده که نیروهای تازه نفس را به این شرکت اضافه کرده است. همچنین طبق گفته افرادی که تجربه‌ این دوره‌ها را داشته‌اند، آموزش‌های آسا در همه زمینه‌ها بسیار خوب و موثر بوده و به آن‌ها برای ورود به بازار کار کمک کرده است.

سخن پایانی

همیشه ورود به یک مسیر جدید دلهره‌آور و سخت است؛ ورود به دنیای کار هم یکی از این مسیر جدید و پر چالش است. کارآموزی می‌تواند این دلهره را تا حد خوبی برای افراد تازه‌کار، مخصوصا در ماه‌های اول بعد از دوران دانشگاه راحت‌تر کند. در این گزارش در مورد کلیت کارآموزی، مزایایی که به همراه دارد و فاکتورهای مهم در زمان انتخاب یک شرکت برای شروع این دوره صحبت کردیم. در پایان هم یک شرکت بزرگ که تجربه برگزاری چندین دوره کارآموزی را در کارنامه دارد، معرفی کردیم؛ ویستا سامانه آسا. توصیه می‌کنیم حتما به وبسایت رسمی این شرکت سر بزنید و مقالات متنوعی که در زمینه‌های متنوع نرم‌افزاری در وبلاگ آسا منتشر می‌کنند را مطالعه کنید.