جزوات کارشناسی ارشد و دکتری

جزوات کارشناسی ارشد و دکتری

جزوات کارشناسی ارشد و دکتری

جزوات کارشناسی ارشد و دکتری

۱ مطلب در تیر ۱۴۰۰ ثبت شده است

ارز دیجیتال چیست؟

پنجشنبه, ۳ تیر ۱۴۰۰، ۰۵:۰۲ ب.ظ

 

ارز دیجیتال یا Cryptocurrency یک فرم از پول الکترونیکی است. ارزهای دیجیتال، ارزهایی هستند که از رمزنگاری برای انتقال در اینترنت استفاده می کنند، رمزنگاری های ارزهای دیجیتال غیرقابل هک و پیگیری هستند. اولین ارز دیجیتال بیت کوین است که در سال ۲۰۰۹ ایجاد شد و اکنون پادشاه دنیای ارزهای دیجیتال است. در چند سال گذشته ارزهای دیجیتال زیادی معرفی و عرضه شده اند. در حال حاضر حدود ۹۰۰ ارز دیجیتال در بازارهای جهانی تجارت می شود.

بلاک چین چیست؟

بلاک چین (blockchain) درواقع، یک شبکه غیرمتمرکز و مستقل که در آن کاربران عادی مسئولیت ضمانت و تایید تراکنش‌ها را بر عهده داشتند.  بلاک چین برای بیتکوین مانند اینترنت است برای ایمیل.

این پروتکل‌ها همچنین هویت افراد استفاده کننده از رمز‌ ارز‌ها را مخفی نگه می‌دارد و ردیابی و پیدا کردن آن‌ها را برای هر کسی و هر دولتی دشوار می‌کند.

ماینینگ چیست؟

ماینینگ استخراج ارز دیجیتالی است. مثل استخراج طلا از معدن. ماینینگ فرآیند تأیید تراکنش‌های رمزارزها و ثبت آنها در دفتر کل توزیع استخراج است.

ارزهای دیجیتال مشهور:

بیت کوین: بیت کوین اولین و محبوب ترین ارزدیجیتال است. بیت کوین توسط فردی (یا افرادی) ناشناس به نام ساتوشی ناکاموتو در سال ۲۰۰۹ عرضه شد. ارزش کل بازار بیت کوین اکنون بیش از ۷۰ میلیارد دلار است. ساتوشی ضمنا کوچکترین واحد بیت کوین هم هست.

اتریوم: در سال ۲۰۱۵ توسعه یافته است، اتریوم بلاک چین مخصوص خود را دارد به همین دلیل به آن بلاک چین دوم هم گفته می شود. اتریوم فقط یک روش پرداخت نیست. روی بلاک چین اتریوم، قرارداد های هوشمند غیرمتمرکز اجرا می شود. بیش از ۹۰ درصد توکن های موجود روی پلتفرم اتریوم فعالیت می کنند.

ریپل: ریپل یکی دیگر از پلتفرم های غیرمتمرکز مشهور است. ریپل در سال ۲۰۱۲ با هدف ایجاد ظرفیت تراکنش های بالا عرضه شد.

لایت کوین: این ارز با تغییراتی در بیت کوین مانند انجام سریع تر تراکنش ها و استخراج راحت تر، در سال ۲۰۱۳ عرضه شد.

مزایای بیت کوین:

بیت کوین محل مناسبی برای ذخیره پول است و همه مزایای طلا را دارد. اولا محدودیت ماینینگ دارد مثل طلا. ثانیا قابل تولید نیست وباید استخراج شود. ثالثا مثل طلا مقاوم است و تغییر ماهیت نمی دهد.

در سال گذشته، حجم بیت کوین در سقف حدود 18 میلیون حدودا ثابت مانده ولی حجم دلار در همین مدت از 4 تریلیون به 6.5 تریلیون رسیده است.

دور زدن بوروکراسی :

یکی از مزایای کریپتو ها، دور زدن بوروکراسی است. مثلا ما برای ثبت اسناد به دفترخانه مراجعه می کنیم. کریپتو ها امکان ثبت قراردادها را صرف نظر از اتلاف وقت های بوروکراتیک و هزینه های غیر ضروری فراهم می سازند.

معنی تورم:

به زبان ساده اگر فرض کنیم، فقط صد واحد کالا و صد تومان در جامعه داشته باشیم و پول و کالا هم در انحصار کسی نیست، هر کالا یک تومان می ارزد. از آنجا که بانک مرکزی و دولت ها انحصار تولید پول را دارند، بدون توجه به چشم انداز های دراز مدت و صرفا برای حل مشکلات کوتاه مدت شان، اسکناس چاپ می کنند و  صد تومان را سیصد تومان می کنند. در نتیجه قیمت هر واحد کلا هم سه برابر می شود. تورم به زبان ساده همین است. ارزهای دیجیتال با خارج کردن این انحصار از دست بانک مرکزی و دولت، مانع تورم می شوند.

دولت ها به نوعی اعتقاد به درخت جادویی پینوکیو دارند که با کاشتن پول ، تولید ثروت می کرد. ولی نهایتا این خیال باطلی است هرچند می تواند مقاصد سیاسی و کوتاهمدت را موقتا حل کند و بحران را به تعویق بیاندازد و آن را به زمین دولت بعدی بیندازد.

تعریف قیمت:

قیمت مهمترین سنجه ارزش گذاری است که در بازار کشف می شود نه جعل. انحصارات سیاسی و مالی سعی می کنند با دخالت در روند رقابت آزاد، آن را جعل کنند.

تاریخچه:

قیمت بیت کوین از 60 سنت شروع و به بالای 42 هزار دلار رسیده است. ارزش بیت کوین و هر واحد پولی به میزان اعتماد کاربرانش بستگی دارد. قبلا ارزها پشتوانه طلا داشتند ولی اعتبار دلار از زمان نیکسون از طلا مستقل شد. چون نهایتا اعتبار خود طلا هم به اعتماد مردم بستگی دارد. درواقع پشتوانه از طلا به قدرت اقتصادی منتقل شده است.

مشکل بیت کوین:

مشکل بیت کوین کندی تبدیل آن به پول است.

خطر بیت کوین:

اگر کسی بتواند همه کامپیوترهای عالم را در اختیار بگیر و همه تراکنش ها را پاک کند، معلوم نیست چه کسی چقدر پول دیجیتال دارد ولی این تقریبا غیرممکن است

نحوه انتقال ارز دیجیتال و ترانزاکشن:

این پلاتفرم باز است و همه اعضا بر آن نظارت دارند و کار تایید و کانفرم و وریفای کردن هر مبادله ای را انجام می دهند. بنابراین هیچکس نمی تواند یک سکه را به دو نفر بفروشد.

 

منبع: رمزارزهای دیجیتالی