جزوات کارشناسی ارشد و دکتری

جزوات کارشناسی ارشد و دکتری

جزوات کارشناسی ارشد و دکتری

جزوات کارشناسی ارشد و دکتری

۱ مطلب در آبان ۱۴۰۰ ثبت شده است

هیت مپ چیست؟

دوشنبه, ۳ آبان ۱۴۰۰، ۰۱:۵۶ ب.ظ

برای اولین بار در سال 1879 میلادی یک پژوهشگر فرانسوی به این نکته پی برد که مردم در هنگام مطالعه بر روی قسمتی از کلمات توقف می‌نمایند درحالی‌که از برخی کلمات دیگر به سرعت عبور می‌کنند. بعد ها دستگاهی به نام Eye Tracker ساخته شد که حرکات چشم را در زمان مطالعه زیر نظر می‌گرفت.

در سال 1980 میلادی از این روش برای بررسی توجه مردم به تبلیغات روزنامه‌ها و مجلات استفاده شد. هر چند که انجام این کار مستلزم صرف هزینه زیادی بود ولی آمار و اطلاعات به دست آمده باعث شد که روزنامه‌ها و مجلات با تغییر ساختار و طراحی خود بیش‌ترین بازدهی از تبلیغات را داشته باشند. بنابراین به‌کارگیری هیت مپ ها بسیار مهم و پرطرفدار شد.

آیا نشانگر ماوس معادل نگاه کاربر است؟
بر اساس تحقیقی که در دانشگاه کارنگی ملون انجام شد و نتیجه به دست آمده نشان می‌داد که بیشتر از 88 درصد حرکات ماوس بر روی صفحات سایت ها با محل نگاه چشم به صفحه مطابقت می‌کند. بنابراین اگر حرکات و رفتار کاربران بر روی صفحات سایت را دنبال کنیم به اطلاعات ارزشمندی و مفیدی خواهیم رسید و یک هیت مپ تا اندازه‌ای دقیق در اختیار خواهیم داشت.

نقشه حرارتی چه کاربردی برای سایت ها دارد؟
این نکته را به یاد داشته باشید هر چه زمان بیشتری را صرف جمع‌آوری اطلاعات از کاربران سایت خود کنید هیت مپ سایت شما دقیق تر خواهد بود. هنگامی که هیت مپ سایت شما ایجاد می‌شود،الگویی را در دسترس خواهید داشت که معمولاً نقاط زرد و قرمز نشان‌دهنده توجه بیشتر کاربران به آن قسمت ها است.

باید نهایت استفاده از این نقاط استفاده کنید زیرا این داده‌ها به شما کمک می‌کند که در طراحی و چینش بخش های مختلف صحیح تصمیم گیرید. مطالب مهم یا تبلیغات را در نقاط صحیح قرار دهید. هنگامی که بدانید که کدام نقاط سایت شما بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد،تصمیم‌گیری برای بهبود سایت بسیار راحت و آسان خواهد بود.

بیشتر از نقشه حرارتی برای قرار دادن تبلیغات در مکان های بهتر و استفاده می‌شود. بررسی و تحلیل هیت مپ سایت های گوناگون نشان می‌دهد که سمت چپ بالای سایت یکی از بهترین مکان ها برای قرار دادن تبلیغات است. سمت راست هم توجه زیادی را به سوی خود جذب می‌کند و در خصوص هیت مپ های به دست آمده از موبایل ها و تبلت ها نیز صادق است.

با بررسی هیت مپ آگاه خواهید شد که نرخ کلیک در کدام بخش از سایت شما بیشتر است. اگر فروشگاه دارید بهتر است دکمه سبد خرید و پرداخت یا پیشنهاد های ویژه را در آنجا قرار دهید. قسمت های که توجه کمتری دارند را شناسایی کرده و اصلاح نماید.

کاربرد نقشه حرارتی تنها مختص سایت ها نیست. اگر اپلیکیشن نیز طراحی می‌کنید باید به هیت مپ توجه کنید و بخش های مهم تر را در نقاط که توجه بیشتری جلب می‌کند قرار دهید.

انواع هیت مپ ارز دیجیتال (heat map)
در ادمه به شما انواع نقشه حرارتی سایت را معرفی خواهیم کرد که می‌توانید برای اندازه گیری فعالیت و عملکرد صفحه وب خود از آن استفاده کنید.

نقشه ردیابی اسکرول (Scroll Maps)
اسکرول مپ نوعی نقشه حرارتی وب‌سایت است که به‌صورت بصری میزان پیمایش کاربران به پایین در یک صفحه را نشان می‌دهد؛ و از رنگ‌ها برای نمایش بیشترین و کمترین قسمت مشاهده‌شده یک صفحه استفاده می‌شود. رنگ‌های گرم برای بخش‌های محبوب و رنگ‌های سرد برای بخش‌های کمتر مشاهده‌شد است. نقشه ردیابی حرارتی اسکرول منحصراً مربوط بهرنگ‌ها نیست. در این نقشه درصدهایی داده می‌شود تا به شما اطلاع داده شود که چند کاربر در پایین صفحه جابجا شده‌اند. همچنین یک درصد میانگین نیز محاسبه می‌شود تا بتوانید به‌راحتی بخشی از صفحه را که بیشتر بازدیدکنندگان می‌بینند قبل از شروع پیمایش تجسم کنید.